42. Opolskie Konfrontacje Teatralne - dzień I [RELACJA]

11:18

Zaraz po Warszawskich Spotkaniach Teatralnych przyszła pora ruszyć w kolejną część kraju. Zobaczyć to co jeszcze zobaczone nie było. Odkryć kolejną porcję nowości teatralnych, które gdzieś umknęły mnie oraz wszystkich teatromaniakom. Przenosimy się do stolicy województwa opolskiego, gdzie wczoraj oficjalnie rozpoczęto 42. Opolskie Konfrontacje Teatralne pod hasłem: „Klasyka dotyka”


Wypada głośno krzyknąć: stało się! Opole do 23 kwietnia zostanie teatralną stolicą Polski, w której dziać się będą rzeczy niezwykłe. Widzowie przez sześć dni oglądać będą inscenizacje klasycznej literatury polskiej, zaś zespoły aktorskie mierzyć się z formą i walczyć o liczne nagrody. To będzie zacięta bitwa, w której do zdobycia jest Nagroda Główna im. Wojciecha Bogusławskiego w wysokości 150 tysięcy złotych za najlepszy spektakl, do tego dochodzi szereg nagród indywidualnych. Jest o co walczyć, bo tegoroczny budżet to aż 500 tys. złotych z czego połowa pochodzi od Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, 150 tys. złotych od samorządu województwa, a 100 tys. złotych przekazał ratusz.

Z pięćdziesięciu spektakli z całej Polski (zgłoszonych przez 36 teatrów z 23 miast), tylko siedem stanie do otwartej walki: Ślub Anny Augustynowicz, Książę Niezłomny Pawła Świątka, Wesele Jakuba Roszkowskiego oraz Krzyżacy tegoż samego reżysera, Dziady - noc pierwsza Piotra Tomaszuka, Krakowiacy i Górale Michała Kmiecika oraz Kartoteka Andrzeja Majczaka. Nagrodę główną przyzna jury w składzie: Małgorzata Leyko, Krystyna Meissner, Gabriela Muskała, Janusz Majcherek oraz Piotr Ratajczak. Ale to nie wszystko, bo jury dziennikarzy, któremu przewodniczy Jacek Cieślak oraz jury społeczne składające się z mieszkańców Opola również przyzna swoje nagrody.

Wtorek upłynął na oficjalnej gali rozpoczynającej festiwal, na której przyznano następujące nagrody:

Komisja Artystyczna II edycji Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” w składzie: Dariusz Kosiński (przewodniczący), Jarosław Cymerman, Aneta Groszyńska-Liweń, Ewa Guderian-Czaplińska, Patryk Kencki, Jolanta Kowalska i Wanda Świątkowska po obejrzeniu 50 inscenizacji dawnych dzieł literatury polskiej, zgłoszonych przez poszczególne teatry, a wystawionych w okresie od 1 IX 2015 do 30 XII 2016, zgodnie z regulaminem Konkursu postanowiła przyznać Nagrodę Specjalną im. Stanisława Hebanowskiego w wysokości 30 000 zł za najciekawsze odkrycie repertuarowe Teatrowi Polskiemu w Poznaniu za przedstawienie Ojczyzna Krystyny Miłobędzkiej w reżyserii Justyny Sobczyk.

Komisja przyznała także następujące nagrody dodatkowe twórcom przedstawień niezakwalifikowanych do finału Konkursu:
  • nagrodę dla Aleksandry Czapli-Oslislo, Martyny Łyko, Miłosza Markiewicza i Radosława Rychcika za opracowanie programu stanowiącego część projektu Wesele Stanisława Wyspiańskiego w Teatrze Śląskim im. Stanisława Wyspiańskiego – 3000 zł;
  • nagrodę dla Anny Retoruk za adaptację tekstów Mirona Białoszewskiego i reżyserię opartego na nich przedstawienia Dziady po Białoszewskim w Teatrze Lalki i Aktora „Kubuś” w Kielcach – 3000 zł;
  • nagroda dla Piotra Tomaszuka za twórczą interpretację Historyi o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim Mikołaja z Wilkowiecka w Teatrze Wierszalin w Supraślu – 3000 zł.
Wyróżnienie honorowe przypadło twórcom i realizatorom historycznego przedstawienia całości Dziadów Adama Mickiewicza w Teatrze Polskim we Wrocławiu.


Zaraz potem widzowie na scenie mogli zobaczyć Ślub w reżyserii Anny Augustynowicz. A co mnie niezmiernie cieszy ja, ponad dwa tygodnie później po Warszawskich Spotkaniach Teatralnych, oglądam ten spektakl po raz kolejny i mogę powiedzieć: znów mnie poruszył. Zachwycił. Po raz kolejny pozwolił mierzyć się z jego formą. Po raz kolejny oczarowywał grą aktorską. I pozwalając sobie zacytować samą siebie: „Aktorski to był wyczyn. Piękny i subtelny. Dobrze poprowadzony. I nie odważę się kogoś wyszczególnić, komuś nadać większego znaczenia. Bo wszyscy byli mówiąc najprościej nadzwyczajni. To za ich sprawą zakochałam się w spektaklu Augustynowicz. To za ich sprawą dałam się porwać sztuce i podobnie jak bohaterowie byłam zahipnotyzowana Ślubem od pierwszych chwil jego trwania”. W końcu, po raz kolejny mogę powiedzieć, że to doświadczenie było piękne i niezwykłe.


Pospektaklowe emocje zaprowadziły mnie na koncert Maji Kleszcz towarzyszący 42. OKT. Wokalistka o niezwykłej barwie głosu śpiewała m.in. utwory ze swojej płyty Romantyczność. Nie zabrakło również piosenki Zanim wstanie miasto. Publiczność już w węższym gronie, w otoczeniu bliskich i znajomych powoli kończyła swój dzień. Dzień pierwszy Opolskich Konfrontacji Teatralnych, na który mieszkańcy Opola przybyli tłumnie. Aby wspólnie z organizatorami uczestniczyć w tak ważnym i uroczystym dniu. Aby dać porwać się niecodziennym teatralnym klimatom i móc dotknąć tej „klasyki żywej”.

Zobacz także

0 komentarze

YouTube